Regimul Oshawa nr.7

“Alimentatia este baza sanatatii si a fericirii, fiind considerata de cei intelepti o adevarata arta a vietii.” (George Ohsawa)

buckwheat1

Pentru ca intram in Postul Mare, considerat indeobste ca fiind principalul timp de purificare spirituala pentru noi, crestinii, m-am gandit ca e oportun sa va fac o “invitatie”: aceea de a alatura rugaciunii un post alimentar putin altfel, cu siguranta mult mai restrictiv fata de cel cu care suntem obisnuiti, dar cu o multime de efecte benefice asupra starii generale de sanatate. Este vorba despre regimul pe baza de cereale integrale conceput si aplicat/popularizat de japonezul Nyoichi Sakurazawa, cunoscut in intreaga lume ca George Ohsawa, fondatorul macrobioticii. Exista sapte variante ale acestui regim, cu un procentaj variabil de cereale in alimentatia zilnica, cel de-al saptelea fiind cel mai restrictiv si mai dificil de urmat, dar avand, in acelasi timp, valoarea terapeutica cea mai pronuntata. Este cel la care voi face referire, singurul dintre cele 7 pe care l-am urmat si pe care il pot recomanda pe baza experientei proprii.

DE CE OHSAWA?

Prin energia lor caracteristica, alimentele influenteaza atat corpul fizic, cat si starea interioara, mai ales daca vorbim de aportul lor pentru o perioada mai mare de timp. Interactiunea organismului cu mediul exterior prin intermediul alimentatiei neechilibrate din punct de vedere nutritional duce, intr-un timp nu foarte indelungat, la dezechilibre in functionarea acestuia. Este bine sa prevenim instalarea acestor dezechilibre macar prin adoptarea periodica a unui mod de alimentatie corect si cat mai natural.

In agitatia lumii moderne si aliniindu-ne stilului de viata promovat pretutindeni, tindem sa devenim tot mai mult asemenea unor aparate puse in functiune si carora le lipseste butonul “Stop”. Iar permanenta agitatie cotidiana este de natura sa ne aduca, de la un punct incolo, mai mult prejudicii decat foloase. La un moment dat, devine chiar necesara deconectarea de la sursele de stres din jurul nostru, pentru a ne putea regasi linistea si echilibrul interior de care avem atat de mare nevoie. Pentru ca, desi consideram ca merge si fara, ne inselam. Nu merge. Cel putin nu o perioada indelungata.

Aici intra in scena cel mai la indemna mijloc pe care il avem pentru a face “curatenie generala” si pentru a redobandi starea de bine a organismului: alimentatia. E bine sa incercam sa micsoram viteza, pentru inceput atat cat se poate, furnizand in acelasi timp corpului nostru combustibilul de care are nevoie pentru refacerea structurilor afectate (de ordin fizic, mental, emotional). E unul dintre cele mai frumoase cadouri pe care ni le putem face noua insine. Si daca vine vorba de alimentatie cu virtuti de regenerare, una dintre caile de urmat poate fi si macrobiotica.

Trebuie sa recunosc din start ca eu nu sunt o adepta a macrobioticii ca stil de viata permanent. Dieta mea vegetariana contine foarte rar cereale, iar atunci cand contine e vorba de fapt de hrisca, care este o pseudo-cereala. Cred ca in Tatal Nostru in beneficiile si virtutile alimentatiei raw si cam 80% din hrana zilnica e compusa din cruditati. DAR… si e un mare dar aici… ori de cate ori am o perioada mai stresanta sau exagerez cu consumul de ceva dulce (nu, nu am reusit sa-l elimin definitiv, din pacate, chiar daca de multe ori e vorba doar despre miere) dieta Oshawa nr.7 este cea la care apelez pentru a restabili echilibrul periclitat.

“Frunzarind” internetul, am gasit fel si fel de pareri si de moduri de abordare ale acestor diete, cu referire preponderent la regimul nr. 7, cel mai sever, dar si cel mai eficient dintre toate cele sapte variante propuse de George Ohsawa. Probabil toata lumea stie in ce consta acesta: timp de 10 zile se consuma doar grau, hrisca, orez si mei (in orice cantitate, fierte, coapte, combinate dupa dorinta). Inafara de acestea, doar apa cat mai pura (plata sau de izvor).

Nu mi-am propus aici sa intru in amanunte in legatura cu teoria  Yin – Yang a medicinii traditionale chineze, dar trebuie sa precizez macar faptul ca, dincolo de caracterul religios si metafizic, ea se aliniaza conceptului dualitatii permanente pe care o regasim in toate aspectele vietii noastre pe pamant, inca de la inceputuri, cand protoparintii nostri Adam si Eva au decis ca binele absolut nu e suficient si ca ar fi un lucru interesant sa cunoastem si raul 🙂 Vechii chinezi considerau ca exista doua forte complementare, una pozitiva (Yang) si una negativa (Yin), care actioneaza pretutindeni in univers si din interactiunea carora iau nastere transformari de ordin fizic, metal, emotional. Nimic din natura nu este considerat a fi doar Yin sau doar Yang, existand insa o predominanta pentru una sau alta dintre aceste energii. Regimul Ohsawa isi propune o echilibrare a lor in organismul uman, pentru a-i asigura acestuia o functionare corecta si implicit o stare optima de sanatate, fizica si mentala. Pentru cine este interesat de aprofundarea subiectului, sunt pe internet informatii detaliate, pe care le puteti consulta in cazul in care vreti sa intelegeti, la un alt nivel, transformarile prin care trece organismul in cursul acestei perioade de purificare. Eu imi propun sa subliniez aici doar cateva aspecte pe care le-am remarcat, de-a lungul timpului si in multe situatii, ca fiind neintelese sau intelese insuficient.

ESTE SI PENTRU MINE?

E o intrebare cat se poate de legitima, iar raspunsul este unul destul de evident. Alimentatia propusa in cadrul regimului nr. 7 are ca scop amplificarea in organism a energiei de tip Yang, al carei nivel este de regula mai scazut. Sedentarismul, variatiile de greutate, stresul, obiceiurile si viciile ce caracterizeaza stilul de viata modern sunt, toate, cauze ale excesului de energie Yin, care devine astfel predominant in majoritatea situatiilor. Cu alte cuvinte, nu suntem niciodata “suficient de Yang” 🙂 Nu este absolut necesara aprofundarea si intelegerea acestei teorii Yin-Yang pentru ca urmarea regimului sa va aduca numeroase beneficii. Eu am expus-o aici extrem de sumar pentru ca sta la baza conceperii acestui mod de alimentatie, insa efectele benefice ale dietei se vor manifesta indiferent de cunoasterea sau nu a mecanismului sau de actiune. Mai importante decat orice teorie sunt mentinerea unui ritm de viata regulat, evitarea surmenajului fizic si intelectual, adoptarea unei atitudini pozitive si o buna legatura cu divinitatea, prin rugaciune si meditatie.

Personal, tin aceasta dieta de cel putin doua ori pe an. Am incercat si varianta ei simplificata (in care se consuma doar grau si orez), dar consider ca cea indicata de Ohsawa e suficienta pentru un organism cat de cat sanatos. Am grija sa cumpar cereale bio (desi sunt de cele mai multe ori sceptica in privinta acestei certificari). Nu ma prea dau in vant dupa grau, dar consum din belsug mei si hrisca. Atentie la hrisca, cea cruda are o culoare verde deschis sau verde spre bej deschis. Pusa la inmuiat, nu se va umfla, ci va incolti (daca se intampla acest lucru insa, nu mai este buna pentru consum in cadrul acestui regim, deoarece cerealele incoltite isi schimba predominanata energetica, devenind Yin). Hrisca de culoare maro inchis pe care o cumparati din magazine (si care se umfla in contact cu apa) a fost tratata termic in prealabil si este mai putin recomandata. Nu vreau sa ma opresc aici nici asupra modalitatilor de preparare (se gasesc online destule retete, iar eu in bucatarie am din pacate doua maini stangi 🙂 ) ci asupra unor reguli de urmat, a caror nerespectare poate compromite eficienta intregii diete.

1. Prima abordare gresita, pe care am observat-o cam peste tot, este legata de finalitatea acestui regim: dieta Ohsawa NU ESTE un regim de slabire. E omniprezenta aceasta conceptie in mediul virtual (cred ca 80% – daca nu chiar mai multi – dintre cei/cele care tin aceasta dieta o fac in acest scop) insa regimul nr.7 este practic o cura de armonizare si reechilibrare energetica a organismului, producand in acelasi timp si o detoxifiere, mai mult sau mai putin pronuntata. Spun asta pentru ca nu cred ca-si face nimeni iluzii ca un organism impovarat cu toxine adunate de zeci de ani se va detoxifia complet in 10 zile. O detoxifiere adecvata presupune o lunga perioada de repaus acordat organismului, in care acesta va avea ocazia sa se refaca, in absenta “balastului” care ii ingreuna activitatea zi dupa zi. Eu tin de regula regimul Ohsawa in doua ture de cate 10 zile, separate de o pauza de trei-patru zile. Abia dupa cea de-a doua cura simt cu adevarat efectele, dar aceasta e doar reactia organismului meu, fiecare se comporta in mod diferit (cunosc persoane la care se manifesta imbunatatiri semnificative dupa doar 4-5 zile de dieta, mai ales daca au pornit de la un stil de alimentatie dezechilibrat; la mine nu este cazul si poate de aceea efectul nu este atat de evident). In orice caz, nu abordati acest regim ca pe o cura de slabire, desi e adevarat ca se mai duc si kg (uneori chiar multe, atunci cand este nevoie si cand este tinuta corect). Sunt o multime de alte diete care vin in ajutorul celor care vor sa scada in greutate, nu vad de ce ar alege cineva un program atat de restrictiv. Pentru ca, tinuta cum trebuie, aceasta dieta nu este una usoara. Regimul Ohsawa va avea efectele scontate daca nu veti limita cantitatea de alimente permise – cu cat mancati mai mult (in limite realiste, desigur), cu atat efectul de echilibrare va fi mai pronuntat. Este bine ca regimul sa fie insotit si de de mult calm, fara stresul permanent al cantarului si fara a ne propune tinte aleatorii si greu de atins.

2. Desi recomandarile sunt clare in privinta alimentelor permise, apar pretutindeni intrebari de genul: “Dar o cafea pot bea dimineata?” sau “Se pot manca rondele de orez expandat?” etc. Nu, nu se poate manca NIMIC in afara celor patru cereale (neaparat integrale, desi eu una meiul il cumpar decorticat, pentru ca doar asa il gasesc) si nu se poate bea NIMIC inafara de apa. Nici macar maceratul de busuioc (atentie, macerat, nu ceai!), care trebuie administrat doar la nevoie. Orice adaos alimentar va compromite eficienta regimului. Categoric nu se mananca niciun fel de rondele sau altceva cumparat din magazine, nu se bea cafea sau ceai si nu se folosesc niciun fel de condimente. Din experienta proprie, cea mai eficienta dieta Ohsawa se tine cu cereale fierte, necombinate, cu minimum de sare. E fad, e plictisitor, pentru gurmanzi ar putea parea la inceput o adevarata tortura, dar si efectele sunt pe masura. Trebuie doar vointa… si nu putina, mai ales in primele 3-4 zile, caci apoi poftele dispar sau se atenueaza simtitor.

3. Am ajuns si la apa, unde recomandarile pe care le gasiti, de exemplu, pe internet converg sistematic inspre cca. 2 litri/zi, sau cat mai mult posibil. Complet gresit. Aceasta mare cantitate de apa nu va face decat sa ingreuneze si sa intarzie efectele regimului, avand in vedere ca apa este element yin, adica exact ce ne straduim sa reducem. NU se bea multa apa pe durata regimului nr.7, se bea doar atat cat sa nu provocam deshidratarea organismului. Suficient, dar nu in exces – aceasta ar trebui sa fie regula pentru apa. In niciun caz nu se va rabda de sete, dar nici nu se va bea apa in nestire. Trebuie avut in vedere si faptul ca cerealele fierte contin deja o cantitate importanta de apa, asa ca este mult mai bine sa reducem, la nevoie, doar cantitatea de sare (eu, de exemplu, nu pun sare deloc).

4. In final, una dintre cele mai importante recomandari, care – credeti sau nu – este cheia intregii reusite: o stare de spirit corespunzatoare, o linistire a mintii, o perioada de reala interiorizare vor face minuni. Nu spun ca in absenta acestei stari de pace regimul nu va avea rezultate, ci doar ca o dispozitie potrivita va potenta enorm efectele benefice. Poate va intrebati de ce nu toata lumea obtine acelasi lucru in urma acestei diete? sau de ce yoghinii sau persoanele cu o viata spirituala activa o apreciaza altfel? Raspunsul se afla, ca de obicei, in interiorul nostru. Pacat ca multi sunt preocupati sa urmareasca doar acul cantarului.

In final, un citat din Hipocrate, pe care eu ma straduiesc sa-l adopt ca regula generala de viata: “Alimentele voastre sa va fie medicamente si medicamentele sa va fie alimente.” Sa alegem intotdeauna sanatatea (a trupului si a mintii). Pentru pofta exista cui 🙂

Advertisements

2 comments on “Regimul Oshawa nr.7

  1. Lia says:

    Ai scris despre regimul asta pentru ca te-am intrebat noi, nu? Imi pare usor de tinut.

  2. Mihaela says:

    Lia, pai la cat de departe stai tu, te invit la cina 🙂 Tu adu meiul, de restul ma ocup eu 😀

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s