Pelerinaj Polonia/Ungaria (4): Łagiewniki – Wadowice – Cracovia – Kalwaria

ŁAGIEWNIKI

Spuneam intr-o postare anterioara ca am avut doua puncte principale de interes pe parcursul acestui pelerinaj. Unul dintre ele a fost, evident, Czestochowa. Celalalt? Sanctuarul Milostivirii Divine (sau al Divinei Indurari, cum vreti sa-i spuneti). Au fost singurele in legatura cu care nu am “frunzarit” internetul inainte de plecare. Despre Czestochowa stiam deja o multime de lucruri, in mare parte gratie relatarilor din mediul virtual ale celor care fusesera deja acolo. In ce priveste sanctuarul Divinei Indurari, ei bine… sanctuarul Divinei Indurari… oh, there’s no easy way to say it… sanctuarul Divinei Indurari arata intr-un mare fel:

8143471

(sursa imaginii)

Lagiewniki6

Acum, sa nu ma intelegeti gresit. Iubesc devotiunea asta. O practic cu regularitate si, chiar daca nu reusesc zilnic, rar se intampla sa treaca 2-3 zile la rand, ba chiar ma straduiesc (si in majoritatea timpului reusesc) sa respect si ora 15. Sunt convinsa ca viata noastra pe pamant ar fi mult mai saraca si mai lipsita de sens daca n-am avea acces la miracolul milostivirii divine. E atat de mare darul care ni se face incat ne este greu sa-l intelegem si sa-i patrundem esenta in totalitate cu judecata noastra limitata. Iar toate acestea nu depind niciodata nici de un timp, nici de un loc, nici macar de un sanctuar. Insa sentimente atat de impartite si contradictorii cum am incercat la Łagiewniki mai rar mi-a fost dat sa traiesc.

Mi-a placut manastirea, mi-a placut biserica si mi-au placut imprejurimile. Si, ca in niciun alt loc dintre cele vizitate in acele zile, am avut un sentiment de liniste desavarsita. As fi putut sa afirm cu tarie ca, pur si simplu, plutea o pace in aer. O pace aproape terapeutica. Am simtit nevoia sa ma opresc si sa inchid ochii – si asta nu ca sa nu mai vad sanctuarul 🙂 – ci pur si simplu pentru a-mi intipari senzatia in memorie. Acolo am simtit nevoia sa stau putin singura.

Lagiewniki3

Lagiewniki1

Fereastra camerei in care a murit Sf. Faustina:

Lagiewniki2

La Rozariul Indurarii Divine, bazilica era plina. Am avut senzatia ca in general, in Polonia, bisericile sunt pline. Acum, e adevarat, locurile in care am fost noi erau, prin insasi natura lor, destinate sa fie aglomerate. E un sentiment deosebit de comuniune, pentru ca rugaciunea facuta impreuna are o mare valoare (“Unde doi sau trei se aduna in numele meu, acolo sunt si eu, in mijlocul lor”). Ma bucur ca am avut ocazia sa iau parte la un asemenea moment, chiar daca limba imi era total necunoscuta.

Interiorul bazilicii – minimalist. Mi-a placut altarul. Era o interdictie de fotografiere la intrare, asa ca imaginile de mai jos sunt luate de pe internet:

lagewniki

(sursa imaginii)

7e850a10_large

(sursa imaginii)

Despre exterior probabil ca nu ar trebui sa spun nimic, dar nu cred ca pot sa ma abtin. Stilul e modern, clar, bazilica are forma elipsoidala si, dupa intentia arhitectilor, a fost proiectata sa semene cu o barca, iar turnul (inalt de 77 m) cu un catarg. Sa-mi fie cu iertare daca n-am vazut nici barca, nici catarg, ci doar o constructie imensa care m-a dus cu gandul la o baza stelara din filmele de tip Star Trek. Parca asteptam din clipa in clipa lansarea vreunei rachete sau aterizarea vreunei nave proaspat sosite de prin nu stiu ce galaxie, sau aparitia unor personaje imbracate in costumatii argintii, stralucitoare. Nu stiu daca imaginatia hiperactiva mi-a jucat sau nu feste, cert e ca inca nu am reusit sa scap de senzatia de Star Base One. Din nou, doar parerea mea, pentru ca stiu persoane carora sanctuarul de la Łagiewniki li se pare o minunatie arhitectonica. Each to their own!

Lagiewniki4

Lagiewniki5

Am plecat de la sanctuarul Divinei Indurari cu sentimente impartite: mi-a placut atmosfera din interior, m-a dezamagit exteriorul. Dar, cum nu forma conteaza (chiar nu conteaza) o sa trec experienta la reusite. Daca mi-as dori sa ma intorc aici? Inca nu stiu. Fiind insa atat de aproape de Cracovia, e un loc in care se ajunge usor. Daca nu ati fost niciodata, merita sa faceti efortul. Doar sa aveti grija sa inchideti ochii cand treceti pe langa “barca” 😀


WADOWICE

Cand spui “Polonia”, spui “Sf. Papa Ioan Paul al II-lea”. Invariabil. Peste tot. Monumente dedicate Papei Wojtyła sunt omniprezente in aceasta tara, la toate principalele sanctuare si sunt convinsa ca nu numai. E si normal acest lucru, e o mandrie nationala si pe buna dreptate. Sa ai un compatriot ca Papa si Sfant si sa ai ocazia sa traiesti toate aceste momente in decursul propriei tale vieti – nu e putin lucru. Asa ca nu am fi putut pleca din Polonia fara sa ne oprim si la Wadowice, orasul natal al Papei Ioan Paul al II-lea, unde am vazut biserica in care a fost botezat si am vizitat muzeul dedicat memoriei sale.

Biserica din Wadowice:

Wadowice1

Wadowice3

Wadowice4

Wadowice5

Wadowice6

Muzeul memorial a fost cu adevarat o experienta aparte. Am vizitat multe muzee in decursul vietii, mai ales in perioada in care am locuit la Londra. Trebuie sa recunosc insa ca nu sunt o impatimita a lor. Intr-un oras nou, prefer sa colind strazile in loc sa fiu intr-o goana permanenta pentru a vedea cat mai multe muzee. Este modul meu de a-mi face o idee mai clara asupra a ceea ce reprezinta locul respectiv, in momentul in care sunt prezenta acolo si pot sa-i iau pulsul, cum se spune. Evident, exista si exceptii. Din toate muzeele vazute de-a lungul timpului mi-a ramas intiparit in memorie cate ceva, cate o particularitate care mi-a atras atentia. Niciodata nu am fost insa in stare sa rememorez o vizita cu lux de amanunte. Niciodata pana acum.

Imi amintesc muzeul asta de parca abia am iesit din el. A fost un periplu extrem de placut si frumos documentat al vietii si activitatii Sf. Ioan Paul al II-lea, prezentate in ordine cronologica si cu o fluiditate cum n-am intalnit nicaieri pana in acest moment. Cred ca daca ar trebui sa caracterizez vizita printr-un singur cuvant, “fluiditate” ar fi acesta. Totul a decurs usor si intuitiv, o “calatorie” pe care as repeta-o oricand doar de dragul de a mai parcurge odata traseul excelent amenajat, sustinut de fotografii, colectii de obiecte personale, amenajari interioare si mijloace multimedia, toate integrate armonios, spre incantarea oricarui vizitator. Evident, nu am facut fotografii, dar filmul vizitei mi-a ramas atat de bine intiparit in minte, cu imagini si sunete, incat pot sa-i dau “replay” in orice moment. Un muzeu bine gandit, bine realizat, pe alocuri de-a dreptul emotionant, neaparat de vazut daca pasii va poarta vreodata spre Wadowice.

Singura fotografie de la muzeul memorial Sf. Papa Ioan Paul al II-lea (un “rezumat” in stil teatru de papusi al vietii suveranului pontif, de la nastere pana la canonizare). Figurinele de lemn se miscau pentru a ilustra diversele aspecte redate. Daca muzeul este opera, as spune ca acesta ar putea reprezenta abstractul (chiar daca l-am vazut la sfarsit).

Wadowice7

Wadowice, un loc in care merita cu adevarat sa te opresti!

Wadowice2


CRACOVIA

Ma asteptam sa-mi placa Cracovia si asa a fost. A fost singura zi in care am avut norocul sa merg putin pe jos – nu stiu de ce asociez eu pelerinajul cu mersul pe jos, probabil ca nu are nicio legatura si e doar dorinta mea imensa, permanenta, de a capta feeling-ul oraselor si locurilor prin care trec. Timpul insa nu permite decat arareori un asemenea lux, asa ca m-am bucurat de ce-am avut parte la Cracovia, mai ales ca vremea a fost superba.

Cracovia2

Fotografii nu am prea avut timp sa fac. In graba mea de a vedea cat mai mult din centrul istoric si imprejurimi, am sacrificat tentatia amintirilor in schimbul incantarii de a prinde din zbor cat mai multe imagini. Mare parte din timpul liber pe care l-am avut la dispozitie am “hoinarit” de una singura – ah, ce mi-a placut!

Bazilica Sf. Maria, cu cele doua turnuri inegale, aflata in Piata Centrala din Cracovia. Este o biserica in stil gotic, construita din caramida, care adaposteste un altar interesant, realizat de sculptorul german Veit Stoss. Nu am facut fotografii in biserica, asadar imaginea cu altarul nu imi apartine:

Cracovia1

800px-Krakow_oltarz_Stwosza(sursa imaginii)

Din ora in ora, la una dintre ferestrele turnului celui mai inalt, un trompetist canta un semnal numit Hejnal Mariacki, care se intrerupe brusc, pentru a aminti de atacul mongol asupra orasului, in care trompetistul original si-a pierdut viata:

Cracovia4

Tot in piata am asistat si la o parada militara – nu stiu cu ce ocazie avea loc si nici privitorii din vecinatatea mea nu au stiut sa ma lamureasca. Ah, ce am remarcat in Polonia: foarte greu dai peste un vorbitor de limba engleza. Si chiar daca eu ma pot descurca onorabil si in vreo alte trei, polonezii nu se prea descurca. Decat poate in germana, pe care eu nu o stiu inca. Dar o invat, acum o invat 🙂

Cracovia3

Biserica dominicana Sfanta Treime – o alta amintire deosebita din Cracovia. Este o biserica in stil neogotic pe care nu ma mai saturam s-o admir. In doze mici, imi place stilul gotic mai mult decat cel baroc. Cu toata severitatea lui. Iar biserica asta… o frumusete!

gotic1

gotic4

Cred ca nimeni nu merge la spovada nici cu placere, nici cu bucurie. M-as fi dus cu amandoua, intr-un asemenea confesional 🙂 :

gotic3

gotic2

 Cracovia e un oras care merita vazut nu doar o data. Aici cu siguranta voi reveni, daca nu ca pelerin atunci ca turist, pentru a descoperi frumusetea orasului pas cu pas si pentru a ma bucura pe indelete de aerul medieval. Ceea ce am reusit sa vad deocamdata e mult prea putin pentru a trage concluzii, asa ca le voi lasa pentru vizita urmatoare.


CRACOVIA – WAWEL

Castelul Wawel, denumire generica pentru un complex arhitectural in stil gotic construit pe dealul de pe malul raului Vistula, isi leaga numele de o legenda locala celebra: cea a balaurului invins de un cizmar. A fost sediul regalitatii poloneze in secolele XIV – XVII, pana cand Sigismund al III-lea a mutat capitala la Varsovia. Principalele puncte de atractie sunt Castelul Regal si Catedrala Wawel (Bazilica Sf. Stanislau si  Venceslau), loc de incoronare a regilor polonezi si care adaposteste mormintele acestora.

Wawel3

In castel din pacate nu am intrat, l-am admirat doar pe dinafara, desi tare mi-as fi dorit sa vad si interiorul. Stiu ca am spus ca nu sunt mare fan muzee, cu o singura exceptie: castelele, palatele regale si altele asemenea. Nu ma mai satur admirandu-le pana in cele mai mici detalii, atunci cand am ocazia. Si, desi sunt o pacifista de felul meu, imi plac colectiile de arme (si am citit pe undeva ca cea de la Wawel e chiar deosebita). Mi-ar fi placut sa fi trait prin secolele XVII-XVIII, cred ca as fi avut o mai mare afinitate cu societatea de atunci decat cu haosul de astazi. Wishful thinking!

Wavel1

Wawel2

Wawel3

Catedrala este impresionanta si are un aer de sobrietate. Un element deosebit il constituie tapiseriile cu care este impodobita, de-a lungul coloanelor laterale inalte. In mijloc este situat monumentul de marmura neagra ce adaposteste mormantul Sf. Stanislau, ocrotitorul Poloniei. Am coborat si la subsol, loc in care isi au mormintele diferite personalitati istorice sau religioase (muzicieni – Chopin, poeti, regi ai Poloniei, sefi de stat din perioada contemporana – Lech Kaczynski etc). Apoi am urcat in turn, unde am vazut un fel de “clopot al dorintelor” (un clopot masiv, pe care l-am atins cu totii in speranta ca dorintele noastre vor deveni realitate 😀 – e buna si autosugestia asta la ceva ). E, probabil, o traditie cu aceste clopote ale dorintelor, din cate stiu exista mai multe prin Europa, imi amintesc ca parca de Slovenia am citit ceva pe undeva, dar, iarasi, nu pot afirma asta cu certitudine. Acum astept sa vad daca mi se va implini dorinta 😀

Wawel6

Am avut timp si de plimbare prin curtea si gradina castelului, putand admira si panorama raului Vistula. Vremea frumoasa a tinut cu noi. In curte este amplasata si o statuie a Sf. Ioan Paul al II-lea (din pacate, lumina era potrivnica si nu mi-a iesit mai nimic).

Wawel4

Wawel7

Wawel8

Mi-a placut Castelul Wawel. Planuiesc sa revin, in cursul urmatoarei vizite la Cracovia (cand o da Domnul sa fie aceea!) pentru a vedea pe indelete si expozitiile din interior.


KALWARIA

Kalwaria2

Sanctuarul Kalwaria Zebrzydowska a fost ultima oprire inainte de a parasi Polonia. Numele de Zebrzydowska ii vine de la un voievod al Cracoviei care a ridicat mai intai aici o capela inchinata Rastignirii lui Isus, urmata de construirea succesiva a altora, cu scopul de a pune in evidenta Patimile Mantuitorului. In ordinea construirii, ele au fost: Palatul lui Pilat, Mormantul lui Cristos, Muntele Maslinilor, Casa Anei, Casa lui Caiafa, Palatul lui Irod, Mormantul Maicii Domnului, Casa Maicii Domnului, Crucea, Inaltarea, Cina cea de taina, Inima Mariei, A doua cadere, Sfantul Rafael, Schitul celor 5 frati polonezi (cu capela Sf. Maria Magdalena), Poarta de Est, Prima cadere, Simon din Cirene, Veronica, precum si 8 capele mariane.

Kalwaria1

Imaginea Fecioarei de la Kalwaria, a carei icoana a plans cu lacrimi de sange, este una dintre imaginile cele mai venerate ale Fecioarei Maria din Polonia. Papa Ioan Paul al II-lea a vizitat de mai multe ori sanctuarul si si-a exprimat atasamentul fata de icoana miraculoasa.

Icoana fecioarei de la Kalwaria, in capela:

Kalwaria3

Interiorul bisericii:

Kalwaria4

Kalwaria5

Odata cu Kalwaria s-a incheiat, asadar, pelerinajul pe teritoriul Poloniei. Pentru mine a fost primul contact cu aceasta tara, nu ajunsesem acolo nici macar in tranzit, iar experienta a fost una mai mult decat placuta. In mod clar voi reveni indata ce timpul si conjunctura mi-o vor permite, am inca o “datorie” fata de Cracovia (superb oras!) si, bineinteles, o reintoarcere la Czestochowa. Pana atunci, raman amintirile, frumoase si pline de semnificatii, pentru ca asta e rostul lor, sa constituie impulsul pentru o noua “aventura”, la fel de sau poate chiar mai frumoasa decat cea care tocmai s-a incheiat. Żegnaj, Polska!

2 comments on “Pelerinaj Polonia/Ungaria (4): Łagiewniki – Wadowice – Cracovia – Kalwaria

  1. Ari says:

    Vara-mea, ti.am spus eu ca te uiti prea mult la Star Trek!!! Da vad ca totusi ti-a placut pana la urma Divina indurare, nu?

  2. Mihaela says:

    Da. Nu mi-a placut sanctuarul ca si constructie (exagerat de modern, zic eu), dar asta e mai putin important.

Leave a Reply

