Pelerinaj Polonia/Ungaria (2): Ludzmierz – Czestochowa

LUDZMIERZ – Locul in care Maica Domnului zambeste

Ludzmierz5

Am vizitat sanctuarul marian de la Ludzmierz (Sanktuarium Maryjne w Ludźmierzu), cunoscut mai ales prin istoria unui incident petrecut in anul 1963, in momentul incoronarii statuii Maicii Domnului de catre Cardinalul Stefan Wyszynski, eveniment la care lua parte si viitorul Papa Ioan Paul al II-lea, prezent atunci in calitate de Episcop al Arhidiecezei de Cracovia. Statuia a alunecat in timpul ceremoniei, iar viitorul pontif a prins sceptrul acesteia, scena care a fost interpretata ca o profetie a viitoarei sale alegeri ca Papa.

Sigur, istoria este interesanta si interpretarea cat se poate de plauzibila, insa ceea ce mi-a placut si mie si multora dintre cei care au fost la Ludzmierz nu a fost numai aura de miracol care inconjoara aceasta statuie (cu o vechime de peste 600 de ani), ci chiar statuia in sine, care e o reprezentare total diferita a Maicii Domnului fata de ceea ce vedem noi in mod obisnuit. Pentru ca acolo, la Ludzmierz, Maica Domnului zambeste. Si are un zambet care nu numai ca te binedispune, dar iti creeaza si o stare pe care orice crestin ar trebui sa o experimenteze cat mai des: a te ruga cu bucurie. Mie mi-a prins foarte bine popasul de la Ludzmierz, e in mod categoric un loc in care ma bucur ca am ajuns si pe care simt ca nu l-am “explorat” indeajuns.

Ludzmierz1

Ludzmierz4

Evident, nu puteam pleca de la sanctuarul din Ludzmierz inainte de a vizita si Gradina Rozariului, unde ne-am rugat la monumentul inchinat Sf. Papa Ioan Paul al II-lea. A fost un frig cumplit (sau am avut eu nefericita inspiratie de a ma imbraca subtire 😀 ) insa a fost foarte frumos.

Ludzmierz6

Ludzmierz7

Mai multe informatii despre statuia Maicii Domnului de la Ludzmierz – si de ce e considerata miraculoasa – se pot gasi aici.


CZESTOCHOWA

Ei bine, da, iata ca am ajuns si in punctul de maxim interes al pelerinajului nostru. Manastirea Jasna Góra din Czestochowa – un sanctuar care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Daca nu ma inseala memoria (si chiar daca ma inseala, nu ma inseala cu mult) sunt exact 20 de ani de cand mi-am dorit, pentru prima data, sa merg la Czestochowa. Imi amintesc ca am primit cadou, acum doua decenii, un breloc de fosfor cu imaginea Madonei Negre, pe care l-am pastrat foarte multi ani (ridicol de multi ani, avand in vedere ca era doar o mica bucata de plastic stralucitor). Dar mi-am dorit atunci ca, odata, sa merg si eu la Czestochowa, sa vad cu ochii mei icoana miraculoasa. Se pare ca nu m-am prea grabit 🙂 , am calatorit prin aproape toata Europa, insa in Polonia si Czestochowa nu am ajuns. Pana acum.

Ce pot sa spun despre experienta numita Czestochowa, inafara de faptul ca da, aici am simtit intr-adevar ceva aparte? Bazilica este impunatoare, stil baroc, mi-a placut extrem de mult, chiar daca nu am avut acea senzatie coplesitoare pe care am simtit-o cand am intrat prima data in Santa Maria degli Angeli (daca mergeti la Assisi, s-o vizitati neaparat! noi era cat pe ce s-o “sarim”, la momentul respectiv). O biserica care invita la rugaciune, mie mi-a dat un sentiment de liniste cu totul aparte, au fost destule momente cand am preferat sa petrec un pic de timp in tacere acolo si nu in capela icoanei.

Bazilica din Czestochowa:

Czestochowa1

Czestochowa2

Czestochowa3

Czestochowa4

Capela icoanei, pe de alta parte… Am auzit multe pareri despre chipul Mariei in icoana de la Czestochowa si majoritatea converg spre ideea ca acolo Maria este trista. Ba chiar cu chipul brazdat de lacrimi. M-am uitat si m-am tot uitat… m-am dus chiar in capela, acolo in fata, ca sa ma pot uita mai de aproape… nu stiu de ce, dar eu nu am vazut-o trista. Serioasa, da, foarte serioasa, poate chiar si un pic severa, dar… distinsa. Mai curand distinsa. Asta e impresia dominanta pe care mi-a lasat-o mie: de distinctie, cu un usor aer de severitate (sau poate nu chiar asa usor…). Nu prea asociem de regula trasaturile astea cu Maria si poate de asta imi place atat de mult icoana Madonei Negre. Cred ca e o pauza binemeritata de la imaginea aceea de chip angelic (care n-are nimic rau in sine, atata doar ca e omniprezenta si, sincera sa fiu, nici nu cred ca seamana prea mult cu Maria). Pana la urma, frumusetea unui chip nu este data de perfectiunea trasaturilor… chiar si frumusetea transfigurata a unui chip, ca in cazul Mariei, nu trebuie cu tot dinadinsul sa fie aproape de perfectiune. Evident, asta e doar parerea mea, pana la urma valoarea unei picturi rezida si in capacitatea de a face pe fiecare sa vada altceva. Iar daca provoaca si emotie, cu atat mai bine!

Capela icoanei:

Czestochowa5

Doua momente as aminti, din timpul petrecut la Czestochowa:

  • Un Rozariu la rugaciunea de seara, intr-o capela arhiplina (nu aveai loc sa faci un pas, in nicio directie). A fost cu totul deosebit, nu credeam ca voi participa vreodata la o rugaciune in limba poloneza pe care s-o traiesc din plin, dar iata ca orice e posibil! Evident, dupa un rozariu, toata viata mea imi voi aminti “Zdrowaś Maryjo”, daca altceva oricum nu stiu si nici nu am curiozitatea sa invat in poloneza 🙂
  • Liturghia de dimineata, in capela icoanei… cu impartasanie cu tot. Fara cuvinte, norocul nostru ca a fost un amestec de poloneza si latina. Am nimerit acolo din intamplare, chiar la ora potrivita, habar n-aveam ca va incepe liturghia, dar cred ca era acolo aproape tot grupul si a fost cu adevarat o experienta de neuitat.

Altarul suspendat, in aer liber:

Czestochowa11

Czestochowa12

Sanctuarul – exterior:

Czestochowa7

Czestochowa8

Czestochowa10

Czestochowa13

Sa mai zic ca aproape tot drumul, pana am ajuns la Czestochowa, am fredonat in gand un cantec dedicat Fecioarei Negre? Oricat am incercat sa “scap” de el, n-am reusit. Probabil ca daca ar fi fost vreun grup de tineri in autocar, am fi incercat un cor 😀 , desi nu stiu cata lume il stie in varianta originala (la noi e in traducere “Marie, intoarce-ti privirea”, dar nu se aminteste nimic de Maria de la Czestochowa). Mie imi plac versurile (cu scuzele de rigoare pentru eventualele greseli de scriere… important e mesajul 🙂 ):

C’e una terra silenziosa dove ognuno vuol’tornare/ Una terra e un dolce volto con due segni di violenza/ Sguardo intenso e premuroso che ti chiede di affidare/ La tua vita e il tuo mondo in mano a Lei.

Ref: Madonna, Madonna Nera/ E dolce esser tuo figlio/ Oh, lascia, Madonna Nera/ Ch’io viva vicino a te.

Lei ti calma e rasserena, Lei ti libera dal male/ Perche sempre ha un cuore grande per ciascuno dei suoi figli/ Lei t’illumina il cammino se le offri un po’ d’amore/ Se ogni giorno parlerai a Lei cosi:

Questo mondo in subuglio, cosa al uomo potra offrire/ Solo il volto di una madre pace vera puo donare/ Nel tuo sguardo noi cerchiamo quel soriso del Signore/Che ridesta un po di bene in fondo al cuor’.

Czestochowa9

Mai multe despre istoria icoanei si a sanctuarului de la Czestochowa puteti citi aici. Sau in lung si-n lat pe internet, mult mai bine prezentat decat as putea-o face eu.

Concluzii, dupa Czestochowa? Greu de spus. Adica greu de spus in putine cuvinte… Daca mergeti vreodata intr-acolo, rezervati cateva zile (macar doua pline). Ar fi un understatement daca as spune doar ca mi-a placut. A trecut pe lista alaturi de Loreto, un alt sanctuar din care am plecat greu, foarte greu. Intrebarea nu e daca ma voi reintoarce vreodata la Czestochowa, ci cand ma voi reintoarce. Am avut doua puncte principale de interes pe parcursul acestui pelerinaj. Czestochowa a confirmat, si asta din plin. Despre celalalt voi povesti mai tarziu. Jasna Góra, la o cat de rapida (si buna) revedere!

2 comments on “Pelerinaj Polonia/Ungaria (2): Ludzmierz – Czestochowa

  1. Ildiko says:

    Ela draga, iar pe drumuri? Eu iti multumesc pentru versuri, avem si noi ceva in maghiara asemanator dar uitasem de varianta asta. La Miercurea cand vii?

    • Mihaela says:

      Sa stii ca exact la tine m-am gandit, cand am scris versurile… din memorie 😀 De venit, la anul, atunci vreau sa ajung si pe la Odorhei.

Leave a Reply

